Ce este medierea?

Medierea reprezintă o procedură alternativă de soluționare a disputelor, cu asigurarea confidențialității părților asupra disputei și a oricăror informații cu privire la acestea.

Soluționarea disputelor pe calea medierii scutește părțile de plata cheltuielilor ocazionate de soluționarea disputei de către instanța de judecată (taxa de timbru, onorariu avocat, onorariu cheltuieli de executare).

Când se poate apela la mediere?

Se poate apela la mediere înainte de formularea cererii de chemare în judecată, după sesizarea instanței sau pentru rezolvarea unor dispute diverse care nu presupun neapărat o procedura de arbitraj sau sesizarea instantei de judecată.Mediatorul este o persoană specializată în soluționarea conflictelor și care, prin metode specifice, în mod imparțial, neutru și confidențial ajută părtile să-și găsească singure soluția avantajoasă pentru stingerea conflictului.

Cui se adresează medierea?

În conformitate cu dispozițiile din Legea nr. 192/2006 privind medierea, oricine este interesat în stingerea unei dispute/conflict pe calea alternativă a medierii poate apela la această procedură.

Este obligatorie procedura de mediere?

Procedura medierii nu este obligatorie. Înainte de a înainta o acțiune în înstanța este obligatoriu însă participarea la o ședință de informare privind avantajele medierii. Ședința de informare este gratuită și este obligatoriu ca toate părțile implicate în conflict să participe, împreună, la aceasta.

Avantajele medierii

În comparație cu termenul de soluționare pe cale judecatorească, durata de soluționare a disputei pe calea medierii se reduce semnificativ, părțile având posibilitatea de a stabili de comun acord data și ora la care se vor întâlni împreună cu mediatorul. Spre deosebire de verdictul obținut în cazul soluționării pe cale judecatorească a disputei unde o parte câștigă în defavoarea celeilalte părţi, procedura de soluționare pe calea medierii asigură părților o soluție câstig – câstig.

Mediatorul

  • îmbină cunostinţe de drept, psihologie și sociologie
  • folosește metode și tehnici specifice bazate pe comunicare și negociere
  • este imparţial și nu oferă soluţii; soluţiile aparţin părţilor și sunt în interesul lor

Rolul mediatorului este să conduca procesul de mediere, să faciliteze comunicarea, să asiste părțile în negociere, să ajute părtile să-și găsească propriile soluții și să ajute părțile să ajungă la un acord pentru rezolvarea disputei.

Mediatorul sprijină părţile să discute problemele într-o manieră organizată şi disciplinată, îi încurajează să evalueze soluţiile convenabile.

Mediatorul nu joacă rolul de avocat pentru niciuna dintre părţi, aşa cum mediatorul nu acordă consultanţă juridică. De asemenea, mediatorul nu este factor de decizie.

Mediatorul nu este judecător, consilier financiar, terapeut sau prieten. Mediatorul are o sarcină bine definită: să ajute cele două părţi să ajungă pe cât posibil la un acord reciproc acceptat.

De ce să alegeţi medierea dacă vă aflaţi într-un conflict cu cineva?

  • Procedura este simplă şi rapidă
  • Costurile sunt reduse considerabil
  • Sunt satisfăcute interesele tuturor celor implicaţi
  • Şedinţa de mediere este confidenţială
  • În timpul medierii părţile deţin controlul şi găsesc singure soluţii pentru conflictul apărut, nu se supun voinţei unui terţ
  • Prin aceasta procedură, părţile vor căuta împreuna soluţiile care să-i unească, vor alege acele soluţii care sa le păstreze relaţiile şi nu ca să-i dezbine, cum se întâmplă în instanţă
  • Dacă părţile nu ajung la o înţelegere, acestea se pot adresa instanţelor de judecată

Procedura de mediere in România este reglementată, prin legea 192/2006, privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificarile ulterioare.

Procedura de mediere şi recunoaşterea acordului de mediere în Uniunea Europeană, este reglementată prin directiva 2008/52/CE, privind anumite aspecte ale medierii în materie civilă şi comercială.

Ţi-a fost de folos informaţia acestei pagini?